عوامل موثر در انتخاب برند توسط مشتریان
22 آذر 1399
بازدید 6237

مفهوم برند

ابتدا بهتر است بدانیم برند در نظر مشتریان چه مفهومی دارد و سپس به عوامل موثر در انتخاب آنها بپردازیم. برند برای مشتری، نمادی از کیفیت بوده و این اطمینان را به او می دهد که محصولی خاص و متمایز خریداری کند. در گذر زمان در صورتیکه مشتری از برند خاصی راضی باشد و ضرر و زیانی نبیند، نسبت به آن وفادار می ماند و همین امر باعث می شود راحت تر و سریع تر در خریدهای خود تصمیم بگیرد. لذا از این طریق مشتری در زمان خود صرفه جویی کرده و همچنین ریسک کمتری را می پذیرد.

در عصر حاضر این واژه بیش از پیش شنیده می شود و برخی مشتریان در خرید خود بیش از آنکه اهمیت و ضرورت وجود کالایی به خصوص را مد نظر قرار دهند، به برند آن توجه می کنند. همچنین فروشنده ها،  شرکت ها و مراکز خرید کوچک و بزرگ از این نیاز مشتریان آگاه بوده و نیز می توان چنین گفت که بخش قابل توجه ای از موفقیت خود را از طریق تأکید بر برند به دست می آورند. از اين رو بررسی و شناخت عوامل موثر بر انتخاب مشتریان و ويژگي هاي منحصر به فرد هر برند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و انجام پژوهش های گوناگون در این زمینه را ضرورت می بخشد.

عوامل موثر بر انتخاب مشتریان

یکی از عوامل موثر و اثرگذار بر انتخاب مخاطب و ماندگاری یک برند، وضوح، سادگی و تلفظ آسان آن است، که در به خاطر سپردن نام برند تأثیر چشم گیری دارد. همچنین به لحاظ هویت بصری برند، ویژگی های نوشتاری همچون رنگ، فونت کاربردی و غیره در ارتباط گرفتن مخاطب با تصویر آن برند موثر است.  عامل موثر دیگری که نقش بسیار مهمی در انتخاب مصرف کنندگان ایفا می کند، تجـارب قبلي آنها است. این موضوع که مشتری در خرید های قبلی خود تا چه میزان احساس خوبی نسبت به برند پیدا کرده و آیا رضایت کافی داشته یا خیر، نقش تعیین کننده ای در خریدهای بعدی آن شخص دارد. تداعی های مثبت ایجاد شده در ذهن مصرف کنندگان، باعث می شود آنها احساس نزدیکی با محصولات داشته باشند و به مرور زمان آنها را به مشتریان ثابت آن برند تبدیل می کند. توانایی یک برند در پاسخگویی و رفع نیازهای مشتریان نیز موضوع بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شد. عوامل دیگری که می توان از آنها نام برد دسترسی آسان به محصول، کیفیت، دوام، سلامت و بسته بندی مناسب و جذاب محصول است.

یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب مصرف کنندگان، تبلیغاتی است که از طریق رسانه های گوناگون مانند تلویزیون، اینترنت، مجلات و تبلیغات محیطی در معرض دید عموم قرار می گیرد. هر چه تبلیغات برای مخاطب جذاب تر باشد و بتواند بیشتر و راحت تر با آنها ارتباط برقرار کند امکان موفقیت برند بیشتر می شود. عوامل دیگری نیز همچون هویت برند، میزان اعتبار آن در نزد افراد یک جامعه و برتری هایی که نسبت به سایرین دارد، در تصمیم گیری مصرف کنندگان نقش مهمی ایفا می کنند.

در متن بالا تنها به موارد اصلی تأثیرگذار بر انتخاب مشتریان اشاره شد، لذا امکان دارد موارد دیگری نیز بر این انتخاب موثر باشند. همچنین لازم به ذکر است که تمام این عوامل در کنار هم می توانند در انتخاب و تصمیم گیری های مخاطبان دخیل باشند و نبود هر یک از آنها ممکن است صدمات جبران ناپذیری به هویت برند وارد کند.